Adelin Stanciu: Inima verde a Centrului Unirea

Distribuie acest articol

La Centrul Unirea, ne mândrim cu echipa noastră dedicată de profesori, iar astăzi vă invităm să cunoașteți mai bine unul dintre membrii noștri remarcabili: profesorul de biologie Adelin Stanciu.

Prin acest interviu, Adelin împărtășește cu noi perspectivele sale unice despre lumea biologiei, pasiunea pentru educație și momentele memorabile din cariera sa didactică. De la experimente inedite la interacțiunile inspiraționale cu elevii, descoperiți cum Adelin contribuie la formarea viitoarelor generații.

Pentru a afla mai multe despre viziunea și experiența sa, citiți mai jos interviul complet.


Dacă ai putea să te transformi pentru o zi într-un animal, ce ai alege să fii și de ce?

Interesantă întrebare! Chiar nu m-am gândit vreodată la acest aspect, dar, profesor de biologie fiind, mi-au venit în minte destul de multe variante. Aș putea lua calități și adaptări uimitoare de la mai multe animale și să-mi conturez ”propria” specie. Aș lua abilitățile de comunicare socială și de determinare în muncă de la albine sau furnici, aș putea lua abilitățile de camuflare de la cameleon, fiind maleabil în orice situație, aș dori să am libertatea păsărilor în zbor și liniștea din adâncurile oceanelor, aș lua abilități de lider de la lupi sau fidelitatea de la berze, loialitatea pinguinilor sau chiar inteligența delfinilor. Așadar nu aș putea menționa o specie anume. Ce-i sigur: aș vrea să fiu un animal care să și ofere ceva mediului înconjurător, nu doar să consume și să depindă de resursele celorlalți.


Care a fost experimentul științific care ți-a ieșit cel mai neașteptat în timpul orelor de biologie și care a fost reacția elevilor?

Biologia este o știință fantastică, ofertantă din punct de vedere al aplicațiilor practice cu direcție în lumea reală, al experimentelor și lucrărilor de laborator. Încerc în fiecare an, să aduc noutăți, documentându-mă permanent asupra a ceea ce se întâmplă în state mai performante decât noi. De regulă, înainte de a prezenta un experiment nou, îl încerc acasă. Uneori iese, alteori e nevoie de determinare și multe alte încercări. Nu sunt experimente cu ”boom” și ”poc!” ca în chimie, dar rezultatele obținute pot să încânte elevii, reacțiile fiind destul de interesante. Dacă trebuie să menționez UN experiment, aș spune de evidențierea ADN-ului și a cromozomilor în timpul diviziunii celulare de la radicule de ceapă. Reprezintă un experiment destul de bătăios, cu mai mulți pași și care implică timp, răbdare și  materiale (sticlărie și coloranți), dar care deschide un orizont al cunoașterii pentru elevii care studiază genetica, ramura mea de suflet.


Ai avut vreodată un „duel” de cunoștințe cu elevii tăi? Cum s-a terminat?

Încurajez elevii să pună întrebări. Biologia este o știință exactă, însă are nevoie de spiritul de cercetare, de a fi curios și a găsi legături interdisciplinare. Este o știință foarte vastă și nu declar că le știu pe toate. De aceea, dacă sunt întrebări la care mai e nevoie de clarificări, ne documentăm împreună, elevi și profesori deopotrivă, pentru a progresa. Iar legat de ”duel”, nu pot spune că am avut parte de așa ceva. Poate că sunt momente în care am impresia că elevii nu cred sau nu sunt conștientizează pe deplin ceea ce spun: de exemplu când discut despre adoptarea unui stil de viață sănătos, fără vicii, despre importanța vaccinării etc. În puncte de acest fel, este de datoria mea să prezint cum este corect științific, iar elevul decide în funcție de propria conștiință. Informațiile pe care le are deja și care posibil să nu fie la fel cu ceea ce îi prezint eu, pot reprezenta un mic conflict ștințific, dar constructiv.


Dacă biologia ar fi un supererou, ce putere specială crezi că ar avea și cum ar ajuta omenirea?

Biologia oferă capacitatea de autocunoaștere a modului de funcționare a propriului organism, a viețuitoarelor din jur și a mediului în care trăiesc acestea. Prin informațiile corecte, biologia dă individului puterea de a discerne ce este corect și ce nu și de a preveni anumite acțiuni: degradarea mediului, alterarea sănătății, transmiterea anormală a unor caractere în următoarele generații etc.


Ce plantă sau animal crezi că te reprezintă cel mai bine și de ce?

Creativitatea și adaptabilitatea în orice context mă definesc. M-aș uita mai atent la eucaliptul curcubeu care, pe de o parte, crește foarte rapid, folosind orice resursă din mediu, și pe de altă parte, are un aspect viu colorat, plăcut, care inspiră pe privitor. Eucaliptul curcubeu prezintă foarte multe nuanțe de roșu, galben, portocaliu sau verde pe scoarță, care apar datorită oxidării pigmenților asimilatori și a taninurilor, făcându-l unic în lumea plantelor.


Într-o lume ideală, ce schimbare majoră ai implementa în programa de biologie pentru a o face mai atractivă pentru elevi?

Mi-aș dori mult ca fiecare școală să dețină un laborator adevărat de științe, cu resurse materiale moderne. La pachet, dacă și programă ar fi mai aplicată și axată pe practic, biologia ar deveni favorită în rândul elevilor, care sunt obosiți de atâtea informații. Aș pune accent mai mult pe abilitățile de mânuire a microscopului, a ustensilelor de laborator, de atenție, perspicacitate și de observare, decât pe componenta cognitivă. Informațiile sunt astăzi la un click distanță, fiind nevoie să demonstrăm elevilor de ce și cum trebuie să învețe.

Ai vreo amintire amuzantă legată de prima ta zi ca profesor de biologie?

Având o imagine ideală conturată din facultate asupra a ceea ce se întâmplă în învățământ, mergând în ”teren”, mi-am dat seama că teoria nu are deloc legătură cu ce este de fapt în realitate. Nefiind adaptat atunci, după vreo 2 săptămâni de lucru am vrut să-mi dau demisia, iar prima eroare făcută a fost să trec notele în rubrica de absențe.


Dacă ai putea să organizezi o excursie științifică oriunde în lume, unde ai merge și de ce?

Dacă politicile naționale ar permite alocarea de fonduri pentru așa ceva, probabil că fiecare lecție mi-aș ține-o într-un alt loc de pe planetă…Aș vrea să merg însă, în mod special, în Parcul Național Sequoia din Sierra Nevada, Statele Unite ale Americii, un loc unic în lume. 


Care a fost cea mai neobișnuită întrebare pe care ți-a pus-o un elev și care a fost răspunsul tău?

”Domnu’, pe unde face pipi furnica?” a fost curiozitate unui copil de clasa a V-a.

Bineînțeles, că n-am putut trece peste un asemenea interes 🙂 I-am răspuns cât am putut eu de simplu, faptul că insectele nu elimină urină în același mod ca animalele mai mari, vertebrate. Ele au un sistem de tuburi (numite Malpighi) și care colectează substanțele toxice prin intestin. Unele insecte elimină sub formă de vomă, altele prin excremente, unele dau afară substanțe lipicioase, altele nimic. Furnicile, întrucât sunt insectele active, nu elimină foarte multe substanțe toxice, toată hrană fiind utilizată prin organism.


Există o personalitate științifică pe care o admiri în mod special? Dacă da, ce te-a impresionat la acea persoană?

Îl stimez pe domnul academician neurochirurg Leon Dănăilă care are o poveste de viață fascinantă, o carieră de excepție, o dorință spre a face bine celor din jur și capacități de invidiat. Dacă aș putea, chiar l-aș aduce în școala mea pentru a-i inspira și pe elevi.


Cum ai convinge pe cineva care nu este interesat de biologie că este o materie fascinantă?

Predarea biologiei nu reprezintă doar transmiterea de cunoștințe, informații, de dezvoltarea intelectului, ci și valorificarea aptitudinilor și a deprinderilor.  Prin metodele didactice aplicate la clasă, profesorul de biologie poate stimula simțul practic al elevilor și îi poate atrage astfel spre disciplină. De când sunt profesor am inspirat, sper eu, sute de elevi. O lege nescrisă spune că ”dacă îți place profesorul, atunci îți va plăcea și de ceea ce predă”. Este de datoria mea, așadar, să inspir și să aduc biologia la un alt nivel, prin materiale și metode cât mai inovatoare.


Dacă ai putea să adaugi un capitol nou în manualele de biologie, despre ce ar fi acesta și de ce?

Nu aș avea capacitatea de a adăuga ramuri noi în biologie, însă aș putea să dezvolt mai mult, pe cele existente. Domeniul în care m-am specializat este biologia celulară și moleculară/genetica, încercând să redau într-un mod interactiv și atractiv informațiile mai abstracte ce se regăsesc în acesta. În manualele de biologie aș introduce în schimb, pentru fiecare clasă, lecții dedicate de prevenție. Într-o lume tot mai degradantă, în care valorile privind sănătatea sunt omise, îndrăznesc să realizez lecții de conștientizare privind stilul de viață și metode de prevenire a bolilor.

Articole recomandate
Uncategorized
Administrator Site
Chimia lui Victor

Victor Nitrean, profesor de chimie, ne invită în universul său stiințific printr-un interviu captivant. Originar din Republica Moldova, Victor a făcut pasul important de a

Citeste articol »
Call Now Button