Explorăm universul biologiei alături de Elena-Mădălina Ungureanu, o prezență emblematică în echipa Centrului Unirea, care împărtășește entuziasmul ei pentru domeniul Biotehnologiilor microbiene și celulare.
Elena-Mădălina, cu rădăcini adânci într-un mediu ce i-a hrănit curiozitatea pentru lumea naturală, ne dezvăluie influența mentorilor săi și drumul parcurs de la primele întrebări ale copilăriei până la alegerea nobilă a profesiei de educatoare.
Descoperim cum interesele personale, cum ar fi drumețiile și lectura, nu doar că îi îmbogățesc cunoștințele, ci și cum acestea aduc o dimensiune unică modului său de a preda.
Acest interviu ne oferă o perspectivă asupra unei profesoare pasionate, gata să inspire o nouă generație de biologi prin dedicarea și viziunea ei asupra educației.
Care a fost momentul în care ai decis că vrei să te dedici biologiei, mai ales într-un domeniu atât de specific ca Biotehnologiile microbiene și celulare?
Încă de mică, am dezvoltat o înclinație către lumea biologiei. Am crescut la țară, iar natura m-a fascinat dintodeauna și mă întrebam “Cum cresc plantele?”, ‘’De ce florile au o varietate de culori?”. Pornind de la aceste întrebări aparent simple ale unui copil, am ajuns să descopăr lucruri cu adevărat interesante. M-a fascinat atât „lumea plantelor”, cât și „lumea animalelor”, am fost curioasă să descopăr cum se hrănesc plantele, dar și despre transformările corpului meu, despre boli și despre modul cum pot fi tratate, despre gene și despre apariția omului. Dincolo de toate acestea, Biologia înseamnă viață și o continua transformare. Pe parcursul școlarizării mele am avut parte de profesori de biologie dedicați și pasionați, care m-au inspirit să aprofundez această materie și să aleg profesia didactică. După finalizarea studiilor de licență, călătoria mea în lumea biologiei nu s-a încheiat, am urmat studiile masterale de Biotehnologii microbiene și celulare, unde am aprofundat noțiuni despre Biotehnologie general, Culturi de celule și țesuturi, Controlul calității produselor biotehnologice, Microbiologie medical și Imunologie și vaccinologie. Bagajul de cunoștințe acumulat îmi permite să explic elevilor diferite fenomene din lumea vie.
Drumețiile montane sunt o pasiune pentru mulți; cum crezi că această pasiune te ajută în profesia ta și în modul în care percepi lumea vie?
Drumeția înseamnă mișcare, iar mișcarea înseamnă sănătate. Când aceasta este făcută la munte, “bateria umană” a corpului se încarcă cu “energie”, iar mintea și sufletul cu încântare, pentru o lungă perioadă de timp. Această pasiune îmi poate pune în evidență abilitatea de a realiza excursii tematice cu elevii și de a răspunde la diverse curiozități legate de lumea vie.
A deveni profesor este o călătorie unică pentru fiecare. Ce te-a inspirat să urmezi această carieră și cum te-a influențat entuziasmul profesorului tău de biologie din liceu?
Am ales această profesie din prisma faptului că am fost entuziasmată de pasiunea cu care profesorul meu de biologie din liceu răspândea cunoștințele și mă motiva să îmi doresc mai mult și să nu mă mulțumesc niciodată cu puțin, drept urmare, am participat la olimpiade și eram bucuroasă pentru fiecare reușită. În acel moment mi-am dat seama cât de important este rolul unui professor în viața unui elev.
Cititul are un rol important în dezvoltarea noastră personală. Cum te ajută cărțile motivaționale să te menții motivată și să evoluezi în cariera ta didactică?
Cărțile motivaționale mi-au dezvoltat abilitatea de a fi disciplinată și de a avea încredere în mine. De asemenea, informațiile noi pe care le înveți dintr-o carte pot fi deschizătoare de drumuri în ceea ce privește viitorul unui om.
Sportul este esențial pentru sănătatea fizică și mentală. Ce sporturi practici și cum crezi că aceste activități influențează performanța ta profesională?
În timpul liber alerg, iar acest lucru este foarte benefic, întrucât sunt mai puțin predispusă la bolile cardiovasculare sau hipertensiune, iar acest exemplu poate fi unul de urmat pentru elevii mei și mai sunt de părere că “Mens sana in corpore sano” – O minte sănătoasă într-un corp sănătos.
Fiecare profesor se confruntă cu provocări. Ai putea să împărtășești o provocare cu care te-ai confruntat în cariera ta și cum ai depășit-o?
Pe parcursul carierei am întâlnit elevi din toate categoriile, motiv pentru care a fost o provocare pentru mine să mențin atenția la ore a elevilor, astfel am adoptat strategii dinamice, atractive și interactive prin plasarea elevului în centrul actului educațional, folosirea diverselor aplicații care stimulează creativitatea și realizarea diferitelor experimente practice.
Calitățile umane sunt esențiale în predare. Cum crezi că răbdarea și empatia îți modelează stilul didactic și relația cu elevii?
Elevul de azi tinde să aibă mai multe nevoi, este mai dificil de înțeles, iar empatia și răbdarea sunt calități pe care ar trebui să le posede orice pedagog. Înainte de toate, elevii au nevoie să fie înțeleși, iar faptul că am o vârstă mai apropiată de aceștia, consider că reprezintă un atuu.
Rolul profesorului depășește adesea cadrul academic. În ce mod crezi că poți contribui la dezvoltarea personală și profesională a elevilor tăi?
Aș putea încuraja curiozitatea, gândirea critică și i-aș stimula să gândească prin adoptarea metodelor de predare adaptate nevoilor individuale ale elevilor și să ofer sprijin suplimentar acolo unde este cazul. Mai mult decât atât, dezvoltarea emoțională și socială a elevilor depinde de relația profesor – elev.
Educația este într-o continuă evoluție. Ce schimbări ai vrea să vezi în sistemul de învățământ pentru a încuraja și mai mult pasiunea elevilor pentru biologie?
În primul rând aș simplifica materia, este multă și greoaie, aș pune accent pe lucrurile practice care sunt de mare ajutor în viața de zi cu zi, cum ar fi, spre exemplu, învățarea tehnicilor principale de acordare a primului ajutor.
În cele din urmă, având în vedere că nimeni nu le știe pe toate, cum te asiguri că rămâi mereu deschisă la noi cunoștințe și metode de predare?
Pentru a-mi îmbunătăți abilitățile sunt mereu deschisă să parcurg anumite cursuri de perfecționare, iar pe viitor îmi doresc să urmez un program de doctorat.

